reklama

Môže RTVS pomôcť "rómskemu problému" viac ako Fico? (Trieda 9.A)

Podľa slov tvorcov novej reality šou trieda 9.A, pôjde v tomto formáte najmä o rozprúdenie verejnej diskusie na tému školstva, ako takého, učiteľov, žiakov. Projekt ma zaujal už pred začiatkom vysielania a tak som sa rozhodol prispieť svojou kvapkou postrehov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Myšlienky v mojej hlave ešte pred premiérov triedy 9.A

Pocity v momente, kedy som sa dozvedel, čo RTVS chystá sú najlepšie zhrnuté v titulku tohto článku, no a prečo, vysvetlím.

Pretože tesne, ako som sa dozvedel o novom projekte, ma rozčúlila naša nová vláda a jej oprášený plán postaviť internáty pre deti z osád. Zriadenie internátnych škôl, totiž považujem jednak za príliš drahé, ale hlavne ich efekt príliš hmlistý. Preto som sa na internete snažil nájsť projekt, ktorý už bol odskúšaný a hlavne by mal reálne dokázaný pozitívny dopad. A čuduj sa svete našiel som.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ide o tzv. Perriho program, ktorý bežal v 60 rokov v Michigane. Problém sa zameral na deti predškolského veku z málo podnetného prostredia, respektíve zo sociálne odkázaných komunít. Spočíval vo zvýšenej starostlivosti o tieto deti. Konkrétne v dodatočných dva a pol hodinách vyučovania denne a v 90 minútach pedagogických návštev týždenne priamo v domácnostiach. Efekt bol pozoruhodný, deti, ktorých sa dotkol tento program v budúcnosti vykazovali štatisticky nižšiu kriminalitu, či poberanie sociálnych dávok. Zlepšila sa im disciplína a podobne. Podobný program by podľa môjho názoru mohol zafungovať aj na Slovensku. Intenzívnejšia cielená pedagogická výchova týchto detí v predškolskom i školskom veku, by mohla priniesť osoh. Predsa len, radšej by som prenechal riešenie tohto problému odborníkom na výchovu, ako na stavanie budou. Bol som nadšený, keď som o tomto Perriho programe počul. No nadšenie opadlo, keď som si uvedomil, že naša silná vláda skôr ostane pri tých internátoch (nejak to tak tuším).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Preto ma nová reality show trieda 9.A potešila. Síce to nie je Perriho program a ide tam „len" o výmenu učiteľov, ale aj tak. Proste som dúfal, že ukáže, že snahou a zmenou prístupu pedagógov môže dôjsť k podstatnému zlepšeniu výsledkov už za pomerne krátku dobu.

No a predstavte si reality show „Perriho program", bola by doňho zapojená nejaká vybraná osada, či napríklad Luník IX. Na vlastné oči vidieť progres vo veci ktorá bytostne trápi takmer každého Slováka by bolo zaujímavé.

Myšlienky po zhliadnutí prvých dvoch častí projektu trieda 9.A

Po prvých dvoch častiach je ešte skoro hodnotiť celý projekt, ktorý podla mňa zhodnotí najlepšie monitor, ktorý trieda 9.A absolvuje. Páčilo sa mi nasadenie učiteľov a snaha zlepšiť ich výsledky, respektíve vedomosti. Padlo tam aj niekoľko naozaj zaujímavých postrehov, napríklad, že žiaci v podstate nemajú až takú motiváciu pre lepšiu známku, pretože väčšina sa hlási na školy, na ktoré zoberú aj tak každého. Financovanie škôl najmä podľa počtu žiakov sa už ako téma neraz preberala a otvorila ju aj táto reality show.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V triede je aj Adam, ktorého považujú za najťažší oriešok. Vravia, že nevhodne a sprosto poznámkuje. Jeho odpoveď na túto výčitku znela „niekedy je dobré povedať svoj názor, len keby ho niekto aspoň vypočul" . Zaujímavé, nie? Adam má najhorší prospech, ale je evidentné, že až taký hlúpy nie je. V triede je aj rómsky žiak René, ktorý je dvojkár a spolužiaci o ňom vravia, že je iný ako ostatný a že sa učí. Jeho rozprávanie o tom, ako sa musel snažiť, aby ho zo „zlej triedy" preradili do „dobrej triedy" je úžasné. Tento chlapec si uvedomoval, že musí makať, aby niečo dosiahol. Možno aj vďaka nemu, niekto kto ho uvidí v TV zmení pohľad a prestane všetkých Rómov hádzať do jedného vreca.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Projekt trieda 9.A budem aj naďalej sledovať, hoci nie som fanúšikom reality show, toto je iná reality show. A možno niečo ešte na môj blog o tejto triede pribudne.

Andrej Butvin

Andrej Butvin

Bloger 
  • Počet článkov:  30
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Niekedy sa zamotám v spleti mojich myšlienok Zoznam autorových rubrík:  Humornaživo(t)BásneÚtržky myšlienokNázorySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu